søndag den 22. juli 2012

Dag 14 - så skal der krydses til Sjælland - måske

Har sovet lidt for længe i dag, men havde fortjent det efter strabadserne i går. Bliver spændende at se hvor langt jeg kommer i dag. Kunne godt gå hen og blive dagen før dagen.

Jeg tror jeg har fortjent en plads i historienbøgerne. Surfede hele det nordlige Djurs - godt 30 km - på mindre en 4 timer. Der er godt nok stor forskel på om surfen ligger i starten hvor man er frisk eller i slutningen af en lang dag. Jeg havde accepteret at jeg blev våd, men helt så våd som jeg til slut på dagen havde jeg dog ikke regnet med. Efter at have passeret den første store havn, hvis navn jeg ikke lige husker, fortsatte jeg rundt om Djursland og rundt er det rette i denne sammenhæng. Det nordlige DJursland har ikke et hjørne hvor man drejer mod syd. Nej det sker gradvist, hvilket betyder at vind og bølger fra NV jo følger med et meget langt stykke ad vejen, men det blev dog mindre og mindre. Det burde være til min fordel, hvilket det også var i lange perioder, men de steder hvor der er meget lavt vand - og det er mange steder - Der skulle jeg ud i vind og bølger igen dvs. flere overskylninger. Til sidst nårede jeg så langt rundt, at jeg kunne gå i land uden brænding for første gang på denne tur, og i ro og mag spise lidt frokost. På kortet var der ca. 12 til Grenå i fugleflugt, og med en fortsat vind fra NV burde det være piece of cake. Da jeg rundede bugten og stak snuden frem oplevede jeg et kolosalt vejrskifte. Vinden drejede i SV og gik over i kuling. Jeg kom stort set ikke fremad! Overvejelser om at vende om og slå lejr var lige oppe til overvejelse, men jeg valgte at tage kampen op og forsøge at nå ind til havnen. Til lykkedes min kamp og i læ af de store moler sneg jeg mig fremad, og lige så snart jeg havde passeret havnen, trak jeg helt ind til stranden for om muligt at komme i læ af landet. Planen virkede og fremdriften blev noget lettere. Der blev også tid til at tage billeder af noget der lignede skoleskibet Danmark. Jeg fortsatte langs kysten, så tæt som muligt. Nu var jeg ved at godt træt, så selvom jeg havde haft Hjelm i tankerne, så begyndte jeg at lede efter overnatningsmuligheder. Jeg kunne se en bro eller lignende ret fremme og det så lidt besynderligt ud, og mens jeg sad og kiggede på broen og havde ondt af mig selv, kom jeg pluydselig i tanke om hvor jeg havde set den før. Sidste havde vi ligget på camping på Djursland med udsigt til Hjelm, og fra den campingplads kunne man se denne besynderlige bro. Jeg tjekkede lige lige på GPS'en, jo den var god nok. I den næste bugt lå ampingpladsen, så oplivet satte jeg mig op i kajakken og noget mere målbevidst satte jeg kurden direkte mod receptionen, som var meget synlig langt ude. Lige da jeg nærmer mig stranden ser jeg en mand der meget målbevidst nærmest smider hvad han har i hænderne og kommer ned på stranden for at møde mig. På stranden står Jørgen hjemme fra foreningen. Han er på vej til Norge med familien og skulle afsted tidligt næste morgen, så pludselig er der masser af hjælp med kajak, telt, kaffe, øl osv. Dejligt at se et velkendt ansigt, og det var helt tilfældigt. Fantastisk! Godt tilfreds med mig selv og dagens præstation, og udsigt til at krydse til Sjælland i morgen, lagde jeg mig til at sove. Et meget tilfældigt men glædeligt gensyn med Jørgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar