tirsdag den 5. juli 2011

Så kom kajakken endelig hjem - og på vandet!

Ja så skete det altså. Kajakken kom hjem for et par dage siden, sammen med en ny pagaj fra Mitchell Blades. Jeg prøvede den for et par uger siden og syntes rigtig godt om den måde den "griber" vandet på. Samtidig var den ikke alt for hård ved skuldre og arme, så den kom altså også med.

På pagajsiden er jeg vist dækket meget godt ind. En Cyprus og Skagit fra Werner, en ny fra Mitchell Blades og en grønlandsk åre fra Greenland Paddle. Dog arbejder vi fortsat på at afprøve en delbar grønlandsk åre i kulfiber, men det bliver først til foråret når den forventes færdig.

At sætte sig i en ny kajak er bare lækkert, men det her er alligevel lidt specielt. Den er jo anskaffet med et bestemt formål - nemlig at være den hurtigste havkajak rundt om Danmark. Derfor er det at teste den rigtige kajak noget helt specielt. Derudover skulle jeg også teste manøvredygtighed og rul.

Lad os starte med farten. Hold k... hvor er den hurtig! Ingen vind, strøm eller bølger - kun spejlblank overflade. Hastigheden lå ifølge GPS'en og svingede mellem 8 og 8,5 km/t hele tiden. Det interessante er ikke hastigheden i sig selv, for det kunne jeg også med min gamle båd, men den energi jeg skulle bruge for ligge på de 8,5 km/t var min normale rorytme, og det kunne jeg ikke med min gamle båd. Det var en fed oplevelse.

Næste test var manøvredygtigheden. Jeg har altid sagt, at man kan ikke få det hele, og manøvredygtighed og fart er to modsætninger, så mere af det ene, jo mindre af det andet. Det har også altid vist sig at være sandt - lige indtil i dag. Tideracen Xplore reagerer selv på den mindste kant! I løbet af testen måtte jeg en tur i vandet. Dels er min nye Tiderace meget smallere end den gamle båd og dels har den ikke samme behov for at blive lagt ned på siden før der sker noget. Det var en stor og meget glædelig overraskelse. Nu skal jeg så bare lige lære det hele forfra ;-)

Nu er kantning jo ikke alt, så hvordan med hanging draw, forror, bagrror osv. Svaret er både klart og entydigt. En Xplore er ufatteligt manøvredygtig! En af mine gode venner prøvede den og han sidder normalt i en legebåd. Min Xplore er lige så god at manøvre som hans legebåd. "Den kunne man godt blive forfalden til", som han så smukt udtrykte det.

Den sidste test jeg udsatte båden for i dag var rul. Det gik ikke så godt til at starte med. Forskellen på placering af lårstøtter, ryglæn der sidder fast osv. gjorde det lidt svært. Så huskede jeg på hvad min rulleinstruktør fortalte om at gå tilbage til basis, når man mistede et rul. Som sagt så gjort og vupti, standard grønlandsk rul, og så kører det igen. Man kan godt ligge fladt på kajakken, men det kræver lidt træning. Se på billedet og vurder selv. Det er da rimeligt fladt på bagdækket eller hvad? Efter standard rullet begyndte at fungere til begge sider, fortsatte jeg med min nye pagaj. Her blev det klart, at jeg fortsat har en god og en dårlig side, men ikke mere end at det trods alt lykkedes at lave flere gode rul til begge sider. Det skal dog trænes yderligere inden turen starter, men der er jo også god tid til, og min rulleinstruktør kommer snart forbi, så det går nok.

Det varer ikke så længe inden vi tager den første træningstur i kajakken, hvor jeg sammen med en god kammerat, ror fra Skagen og til Haderslev. Så skal vi nok få teste den yderligere. Indtil videre er jeg super tilfreds med min nye båd.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar