tirsdag den 3. april 2012

Dag 2 - og måske sidste dag

Teltet skulle lige tørres efter isen var tøet
Efter en meget kold nat, hvor jeg først fik varmen meget sent, kom jeg godt afsted i morges. Der var som forudsagt nærmest ingen vind, og sigtbarheden var ideel. Først var der dog lige lidt oprydning, opvask m.m. der lige skulle ordnes.
Det er Als man kan se som en lille stribe i horisonten.
Med vejrudsigten i baghovedet, og det blanke hav foran mig, valgte jeg at sætte kursen direkte mod Nordborg fyr, som jeg nåede efter lidt mindre end 2 timer. Min GPS fortalte, at jeg lå helt oppe på 7,5 km/t i gennemsnit. Forrygende start og lige hvad jeg havde brug for efter gårdagens strabadser. På turen over løb der mange tanker gennem hovedet, hvor jeg bl.a. tænkte tilbage på sidste års tur, hvor vi lavede samme kryds i samme vindforhold men med markant højere temperaturer. Konklusionen blev, at kryds under de vindforhold ikke er noget problem, men det skal være varmere for at være en fornøjelse.
Nordborg fyr
 Desværre varede det ikke ved, og kort før jeg nåede Als begyndte vinden så småt at røre på sig. Nogen gange tror jeg ham der styrer vindens retning lige venter og ser hvilken retning den røde kajak tager i dag, inden han bestemmer sig. Prognosen fra FRV havde mindre end 12 timer før forudsagt, at vinden ville dreje rundt og ende med at komme fra nord, men den kom aldring længere en øst, og så fik jeg en skæv modvind hele vejen fra Nordborg og sydpå langs østkysten af Als.
Frokost lige efter Nordborg fyr
Det værste ved hele turen var dog, at hver gang jeg gik på land for at holde en pause, frøs jeg helt vildt. Derfor fik jeg ordnet det jeg gik på land for, og så tilbage i kajakken for igen at få varmen. Kun når jeg roede, var jeg i stand til at holde varmen, så pauserne var meget korte og der reelt ikke tale om nogen form for restitution, og det er en rigtig dårlig kombination.

Det korte af det lange er, at jeg ikke nåede dagens mål, men måtte nøjes med godt 30 km, inden jeg til sidst smed håndklædet i ringen og tog ind på en plads lige nord for Fynshav. Pladsen er udmærket og der er også en shelter, men vanen tro på Als skal man kravle op ad en skrænt for at komme til pladsen. Jeg tror nu det er umagen værd, for jeg ligger rigtigt godt og i læ for vinden.
Aftensmaden er overstået. Man går ikke fejl af hakkebøf på dåse og pulverkartoffelmos. Nu sidder jeg så i teltet og har lige chekket vejrudsigten. Sikke noget l...! Vinden rammet i morgen 12 m/s fra øst, og det er skrå modvind indtil jeg kan dreje vestpå og surfe hele vejen til Sønderborg. Jeg skulle bare lige for en sikkerheds skyld lige se byvejret for Sønderborg. Her taler de om vindstød på 15 m/s.

Det giver mig to muligheder. Enten må jeg blive her en dag og så tage videre, men de har også lovet masser af vind om to dage. Den anden mulighed er at sige godt - det var det - og så bede om en afhentning da jeg alligevel i bedste fald kun kan ro en dag mere i påskeferien. Så kan man måske lige så godt være sammen med familien i stedet for at sidde i et koldt telt.

Nu taler jeg med konen når hun er hjemme igen, og så ser vi hvad der sker. Det er trods alt ikke DK rundt endnu, og påskeferien er for kort til at sidde og vente i et telt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar