mandag den 2. april 2012

Første alvorlige test

Pakket og klar til afgang fra Haderslev havn
Så er den traditionelle påsketur i gang. Vejrudsigten sagde 9-10 m/s fra NV, men det var jo lige min retning, så afsted det gik.








Surfbølger på vej ud af Haderslev fjord - og de blev kun større!
Allerede på Haderslev fjord kom jeg til at surfe men især stykket fra fjorden til Årøsund gav nogle gode surf. Bølgerne startede på ca. 1 meter og voksede i størelse jo tættere jeg kom på Årøsund. At surfe er normalt en ok ting, men i en ekspesitionspakket kajak bliver det hurtigt en udfordring. Det gik dog uden de store sværdslag, og velankommet til Årøsund blev det tid til lidt frokost.

Skrænterne ved Halk er altid et flot syn.
Derfra gik turen sydpå mod Halk hoved, og hvis bare jeg lå tæt på land, generede vinden overhovedet ikke. Det gjorde den til gengæld da jeg rundede Halk og satte kursen mod Barsø. Her var der ingen kære mor, men modvind, som i førsteomgang blev begrænset af de store skrænter langs kysten. Dvs. vinden drejede pga. landskabet, og istedet for læ, fik jeg vinden stik imod på turen hen til skydebanen. Jeg valgte at blive liggende langs kysten så længe som muligt inden krydset over til Barsø, og selvom jeg nok burde have været på land og holde en lille pause, fortsatte jeg mod Barsø. Det blev en rigtig langdræber.5-8 meter frem pr. paddeltag er lige i underkanten, men da vinden nu var drejet mere i vest, var der stik modvind hele vejen over. Jeg valgte til sidst ikke at kæmpe mod vinden, og istedet sætte en kurs syd om Barsø, da jeg her fik en lidt skæv medvind. Det var dog klart at foretrække, og så snart kursen var ændret kom der igen skred i tingene. Desværre betød ændringen, at jeg ikke kom på Barsø i år, men istedet valgte at slå lejr tæt ved Lodhøj camping. Nu er maden spist og vamen er så småt begyndt at indfinde sig, så nu ser det hele lidt lysere ud mht. turen i morgen. Især glæder jeg mig over udsigten på 0-4 m/s fra skiftende retninger hele dagen. Planen er at tager ca. 40 km i morgen til en SNS plads på østsiden af Als.

Dagens etape: 41,46 km
Hastighed: 5,7 km/t

Ingen kommentarer:

Send en kommentar