søndag den 22. juli 2012

Dag 19 - Københavns havn og en tur ned af memory lane

Hviken fantastisk dag gennem Københavns havn, og hvilket benhårdt arbejde gennem modvind i Køge bugt, men tilbage til København. Det første jeg skulle finde var ind i selve havne, og det er sværere end man tror, bl.a. fordi man pt. udbygger Nordhavnen til de store kysttogtsskibe. Jeg synes godt nok jeg kom tæt på Middelgrundsfortet inden jeg kunne vende stævnen mod Trekroner. Området kendte jeg særdeles godt fra min tid på flådestationen, hvor min primære opgave var, at sejle mototbåden rundt i havnen. Faste ture mellem Esplanaden og Holmen, og andre opgaver som fx at holde kystsejlere ude af Lynetteløbet, mens man installerede noget magnetisme til minelæggerne i havnen. Tog turen gennem Lynetteløbet og satte ursen direkte mod Norgesbåden, hvor der var læ for vinden. Så var det ellers er herligt cruise gennem min fortid i Københavns havn. En helt fantastisk oplevelse med gensyn med Havfruen, Isbjørnen, Kronen Mastekranen og så tror jeg de stadig har min gamle motorbåd liggende på Holmen, fortøjet ved siden af chalupperne. Fantastisk! Videre til Operaen, skuespilshuset, den gamle toldbygning fra sveriges bådenes tid, Diamanten, "Lille Venedig" og ikke mindst livet på havnen med strand, kajakpolo og koncerter. På et tidspunkt så jeg rigtigt mange kajakker blive taget op på en lille bro. Det måtte jeg se. Det viste sig at vare Cafe og Kayak, hvilket for mig var helt unikt. Tænk at man kan ro ind til broen, tage kajakken op og gå ind og bestille en latte og dagens frokost i sit drivvåde og ildelugtende neopren tøj, OG INGEN PROTESTERER! Hvor fedt!!! Nå jeg fortsatte gennem sluserne på vej mod Avedøre værket, og jeg fornemmede hurtigt, at det i dag var vinden der var problemet. Første havn var Brønby havn, hvor jeg gik ind for at få en pause og komme lidt ud af vinden. Jeg fandt kajakklubben og trak op på deres bro. Jeg overvejede om jeg skulle stoppe her og slå lejr, men hele to private fester satte hurtigt en stopper for den tanke. De var venlige og flinke, gav en øl og frugt, men jeg skulle ikke til 30 års fødselsdag. Håber I havde en god fest! Videre til næste havn så kystnært som muligt, og sådan blev det ved indtil jeg til sidst besluttede at nu var det nok for i dag, så endestationen blev Køge marina. Ville egentlig godt have været videre, men mæt af indtryk fra Københavns havn og kampen mod vinden ville det skulle være anderledes. En ting er helt sikkert. Jeg skal ind i Københavns havn igen, og denne gang kun for se havnen og kanalerne. Nogen der vil med? Fik lov til at slå teltet op på havnen - perfekt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar