fredag den 13. juli 2012

Dag 11 - en næsten tør dag

Det har på mange måder været en super god dag, men modvinden har gjort sit til, at jeg ikke nåede længere, Ville egentlig gerne have klemt 10 km mere ind, men so,m sagt modvind, samt en helt i gennem fantastisk gæstfrihed her i Sæby Ro- og Kajakklub. Værså god, her er nøglen, badet er der, køkkenet er der sov godt. Ja så er det jo bare at gå i gang, så nu har jeg spist båndpasta i ostesovs og drikke iskolde Fanta fra klubbens automat, jo liver er dejligt. Det startede egentlig også rigtig godt i morges med at jeg kom tør på vandet, hvilket var en ny oplevelse. Der var stadig lidt brænding, men det hele holdt til at jeg kom på vandet uden en dråbe i cockpittet og indenfor jakken, Derefter satte jeg kursen sydpå, dvs. jeg havde planlagt at starte lidt senere, men det hele flaskede sig så jeg startede allerede kl 10.00, men jeg tænkte at det gik jo nok, og selvom det ville være hårdt til at starte med, så ville jeg være meget tættere på mindre vind og færre bølger jo længere sydpå jeg kom. Som sagt så gjort. De første 3-4 timer blev tilbagelagt med 3-4 km/t hvilket efter godt 4 timer, bragte mig til Ålbæk, hvor jeg gik ind i havnen for at spise frokost. Da jeg kom op ad slæberampen, lå Havnekiosken lige foran, så en ribbensandwich, stor pomfrites og 1 liter Fanata Exotic. Så var jeg klar igen, og satte mig for at næste stop skulle være Sæby, Jeg fandt en meget anvemdelig taktik mht. vinden, hvor jeg satte mig næste mål på stranden max 500 m væk, og på den måde kom jeg endelig til at ro i det vand jeg hele tiden havde forestillet mnig her på østkysten, Jeg ved fra tidligere besøg, at her kan være overordentlig voldsomt når vinden går i øst eller sydøst, så alt andet er en luksus. Det gik fint rigtigt længe med min nye taktik, dog kom der byger forbi en gang i mellem, og de nedsatte sigtbarheden markant og trak masser af vind. Flere ganger stod jeg stille i vinden mens jeg roede fremad, men det var nødvendigt for ikke at blive blæst baglæns. Samtidig vidste jeg jo at det var kortvarigt hver gang. Af en eller anden grund skifter man altid taktik når man er lige ved at være ved målet. Det gjorde jeg også et par gange hvor jeg tænkte, så nu er du tæt nok på til at gå lige på målet, men det gav bagslag hver gang. Min oprindelige taktik virkede, så hver gang jeg kom for langt ud, tog jeg simpelthen ind mod land igen, for at starte forfra. Det er utroligt når man godt ved det, at man så gør det alligevel. Når videre kom jeg, og da jeg kom til den første store havn, tænkte jeg at nu er der ikke langt igen, men der var mindst 5 km til Frederikshavn begyndte, Igen en fejl og for langt ud i vinden, tilbage og langs kysten op til Frederikshavn, som i løbet af den tid det tog mig at ro forbi, afleverede 4 store færger til Norge, Sverige, Læsø og den sidste så jeg ikke helt. Jeg kom dog fint forbi havne indsejlingen, men der var selvfølgelig nok heller ikke flere store skibe tilbage bortset fra marinens. Med det samme jeg rundede den sidste mole kunne jeg se Sæby kirke. Jeg har været her rigtigt mange gange på ferie, så jeg kender området rigtigt godt. Kirken var jo lige der, og vinden var nu næsten væk, så jeg gik selvfølgelig lige på kirketårnet, Lige i starten lagde jeg ikke rigtigt mærke til om jeg kom fremad i et ordentligt tempo. Der var så mange brandmænd, at jeg koncentrerede mig mere om at holde hænderne ude af vandet, for uanset hvor jeg jeg stukket dem ned i vandet, ville jeg være blevet ramt af tentaklerne fra en brandmand. Først senere blev jeg klar over at jeg igen-igen havde lavet den samme fejl og var gået for langt ud i vinden, så ind mod Hedebo Camping, hvor jeg har været med familien et par gange. Herfra vidste jeg der var ca. 20 minutter til Sæby havn, og jeg sad da og planlagde, at jeg ville gå ind til kajakklubben som ligger lidt oppe ad åen, Der er en god gammel tradition for, at roklubberme giver ly og overnatning til gæstende langtursroere. Det skulle prøves af! Ganske rigtigt i løbet af meget kort tid stod der en ung mand med en nøgle som bare skulle afleveres et andet sted, fordi manden skulle pakke til hans ferie i Tyrkiet med afgang i morgen. Fantastisk gæstfrihed! Nu sidder jeg så i klubhuset, har været i bad og spist, alle mine ting er lagt til tørre, der lades op på alle apparater, og i morgen skal jeg starte i tørt tøj i en tør båd. Det bliver næppe meget større på sådan en tur. Tusinde tak til jer i Sæby og god ferie til Jens.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar