tirsdag den 10. juli 2012

Dag 5 - høfdekysten...!

Unge mennesker med biler, knallerter, musik m.m. bruger åbenbart shelteret til mødested om aftenen og om natten. Det er nok ikke for ingenting de har malet "bollehulen" med grafitti indeni. Jeg troede jo ikke de mente det! Når der så ligger nogen og sover betyder det ikke at de umiddelbart fortrækker, men de har dog anstændighed nok til at holde en smule afstand. Dog ikke mere end at alle - og jeg mener alle - lyde holder en vågen til langt ud på natten. Blev af samme årsag vækket utallige gange i løbet af natten, men fik dog en smule søvn. Da jeg vågnede kl 5.30 gav jeg ligesom op, og begyndte jeg i stedet at ordne alle de tinge jeg havde taget med op i shelteret, og efter en tur til den lokale bager og en hel liter mælk, var jeg klar på vandet kl. 8.30. Optimismen var gradvist forsvundet og set i bakspejlet burde jeg nok have taget et par timer mere på øjet. Udsigten sagde 5-7 m/s fra SV. Krydsede kanalen i kraftigere vind, men det gik fint. Blev nærmest blæst over! Bølgerne skulle være under ½ meter, men det passede bestemt ikke. De skulle komme fra SV, og det gjorde de heller ikke. Pga. af alle høfderne roede jeg mellem 1-1½ meter høje bølger kun afbrudt af lejlighedsvise refleksbølger fra de utallige høfder. Kunne godt være roet længere ud, men der var bølgerne endnu større, så det gjaldt om at finde den rette kombination, hvilket var meget svært. Efter ca. 1 time gik jeg på land for første gang. Vind og bølger ville ifølge selvsamme prognose lægge sig senere, og noget måtte den da have ret i. Ind på land, og op med inderteltet. Jeg lagde mig til at sove, og kl. ca. 15.00 stod jeg igen ud, for herfra og frem skulle bølgerne og vinden lægge sig. Det så mindre ud og det var da også blevet bedre, men ikke så meget som jeg havde håbet. Under alle omstændigheder havde jeg besluttet, at jeg ville stoppe kl. 18.00 og slå lejr, tørre tøj. Mens jeg sidder der i mine egne tanker og overvejer hvad der skal ske når jeg kommer på land, ligger jeg pludselig i vandet. Jeg så ikke bølgen der væltede mig, og nåede ikke at få sat et støttetag. Jeg prøvede at sculle for support, men der var ingen vej udenom - jeg skulle rulle op. Det første rul mislykkede jeg pga. al det skrammel jeg har på dækket. Pagajen stødte ind i al muligt og jeg kunne ikke få den ordentlig placeret. I vandet måtte jeg lige reorganisere mig selv og får sat krop og pagaj rigtigt, hvorefter jeg kom op. Oppe igen skulle jeg lige finde balancen, og bagefter samle lidt "vraggods" op rundt omkring i bølgerne. Forsigtigt fremad igen, men nu meget på vagt og også lidt usikkert, men det gik trods alt. Kl. 18.00 fandt jeg et ok sted ca. 10 syd for Vorupør, hvor jeg slår lejr, hænger ting og tøj til tørre, hvorefter jeg får indhentet noget af den manglende søvn. Dagens etape var ikke imponerende på nogen måde, men ½ fridag er vel også i orden under de forhold. Har levet af æblegrød og vingummi, er for træt til at lave mere mad, og mangler også vand til i morgen, så jeg prioritere drikkevandet. Det er ikke i dag I skal spørge om jeg gør det igen :-(

1 kommentar: