mandag den 9. juli 2012

Dag 2 - Fra Fanø til Vejers+

Tidlig start ved lavvande! Gik ca. 1 km med kajakken ud for a finde vand. Sælerne var også stået tidligt op så det blev alligevel en god start. Turen op langs Fanø var god. Vinden var løjet af, så der blev masser af tid til at gense alle de kendte steder. Op til Fanø bad, og ud forbi Søren Jessens sand. Mit lille smuthul var der stadig, så jeg kunne fint gå indenom. Lå og ventede på en sevicebåd til vindmølleparken, inden jeg krydsede Grådybet. Har en gang fået at vide, at service bådene kontraktligt er forpligtet til at gå 20 knob, så det er en god ide lige at vente. Under krydset kom jeg igen i confused water pga. strøm, vind, bundforhold m.m.Det er besynderligt så stor forskel der er på om båden er tom eller pakket. Den burde være mere stabil nu, men det føles ikke sådan. Jeg sad for bare et par dage siden i tilsvarende eller værre forhold sammen med Gordon Brown, og der var da trods alt et betydeligt overskud, så hvorfor så mindre nu? Nå, men over kom jeg til en dejlig frokost på nogle sted ved Skallingen. Her fik jeg så mit første zen-moment. Jeg sad og tænkte på minereydningen af Skallingen for ikke så længe siden, og pludselig stod jeg så og sang en af Cæsars gamle protestsange om de to små soldater. Krigen er stadig til stadig langs hele vestkysten i form af minerydninger og gamle bunkers. Hvorfor? Folk begyndte at stimle sammen, så inden det udviklede sig yderligere, fortsatte jeg mod Blåvand. Da jeg kom til fyret var den røde kugle oppe, lysende blinkede og der lød dumpe drøn fra en større kaliber i terrænet bagved. Skydningen var ikke annonceret, men de laver jo om hele tiden, sagde vagten.. Hun sagde også at jeg måtte vente til kl. 22.00 eller ro 7 km ud. Det sidste havde jeg prøvet dagen før, så jeg ventede. Jeg slog teltet op på stranden for at komme lidt i skygge, men det gik jo hverken værre eller bedre end at jeg faldt i søvn. Kun 1½ time efter kom vagten og meddelte at nu var skydningen slut, og jeg kunne godt fortsætte. Flink dame, den vagt! Fuld fart på mig og kort efter sad jeg i kajakken på ven mod Vejers. Jeg kender byen fra tidligere, så da jeg ankom på stranden gik jeg direkte op for at spise en pizza og skylle den ned med 1½ liter cola. Efter maden fortsatte jeg ca. 1½ timer nordpå langs stranden, hvor jeg slog lejr kort før Kærby klitplantage - I ved den med forureningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar