tirsdag den 10. juli 2012

Dag 7 - Store oplevelser og Blokhus

Sikken en morgen! I går i teltet planlagde jeg en tur til Blokhus, men med mulighed for forlængelse til Lønstrup evt. Hirtshals hvis ellers alting flaskede sig. Kom på vandet uden at blive våd, men desværre havde mit skeg sat sig fast, så måtte hurtigt ind igen for lige at få sandet ud af skegboksen. Så var det ligesom overstået med det at være tør. En noget tung start som var lidt svær. Tempoet var fantastisk - godt 8 km/t. Jeg havde inddelt dagen i 10 km etaper, hvor jeg ved hver etape havde mulighed for at komme på land. De første 10 gik rigtig fint da kroppen først var kommet i gang igen. Man skulle ellers tro at den var varmet op efter al knokleriet om morgenen, men sådan var det slet ikke. Til gengæld var det meget oplivende at komme ud af Vigsø  bugt som sluttede med nogle meget store og høje klitter som på siden ud mod havet lignede et rigtigt fugle fjeld. Det var et fantastisk syn. Efter en kort pause i kajakken, gik jeg i gang med den næste etape på yderligere 10 km. Den førte mig ind i en lille bugt med et lille fiskersamfund, hvor bådene fortsat trækkes op på stranden. Det er nu ikke noget særsyn på vestkysten, hvor der er langt mellem havnene, men lige her var der nogle meget store kuttere sybes jeg. Igen et spetakulært sted at holde en lille pause i kajakken. Jeg havde hele dagenb bevidst valgt at gå kystnært pga. vinden og et truende tordenvejr. Ingen grund til at blive midt i et torden vejer på et langt 20 km kryds. Jeg fortsatte derfor også langs kysten på de næste 10 km, hvor der absolut intet skete før til sidst, men sikken et syn. Først lå der en stor grå bygning som kunne være et kurhotel, en højskole eller noget helt tredje. I ly af endnu flere kæmpeklitter gik jeg i land for at spise frokost, hvilket synes meget rimeligt efter 30 km uden pauser. Frokosten som blev indtaget i strandkanten bestod denne særlige dag af røget medister og rugbrød. Skal nok snart have investeret i noget mere pålæg. Op i kajakken igen og nu gik turen så ud på den sidste store etape til Blokhus. Nu var både vind og bølger nærmest forsvundet så jeg gik lige på Blokhus. Her lykkedes det ikke længere at undslippe regnen, så jeg blev skyllet godt og grundt af for saltvind. Med vinden i S-SØ og næsten ingen bølger besluttede jeg mig for at ro så langt jeg orkede og helst til Hirtshals, men da jeg ankom til Blokhus kl. 18.45, havde det hele skiftet og der var nu en tiltagende vestenvind,  der hurtigt steg i styrke. Jeg vidste at der var lovet kraftig vestenvind, men vidste ikke helt hvornår. Hvis det var den der startede nu, kunne jeg se frem til at passere Hirtshals i mørke med 2 meter høje refleksbølger, så jeg valgte det sikre, og stod af i Blokhus, hvor jeg fik tjekket vejrdata. Det var det rigtige valg - ingen tvivl om det! Jeg bliver i Blokhus et par dage! Da beslutningen først var taget gjaldt det om at finde en overnatningsplads, og da jeg skulle være her i mindst 2 dage, så ville jeg gerne finde et sted med bad, toilet og uden sand. Svaret er Blokhus By Camping. Her var jeg glad for min lille kajakvogn. Nu har jeg været i bad - men skal nok en gang mere snart - hængt tøj op i regnvejr, men hellere det så det ikke bliver surt, så nu skal der opdateres ppå blog, strøm på apparater osv.. Dagligstuen lukker kl 22.00 så der nok ikke tid til så meget, men der skal jo også være lidt til i morgen ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar